Endodoncija

Endodoncija

Dio stomatologije koji se bavi liječenjem mekih zubnih tkiva i čišćenjem korijenskih kanala naziva se endodoncija.

Reagiranje na podražaje kao što su toplo i hladno najvažnija je funkcija pulpe (zubnog živca). Ako je pulpa pravilno uklonjena zub će nastaviti svoju funkciju, dok loše provedena endodantska terapija može dovesti do neželjenih rezultata, a posljedica će biti ponavljanje tretmana, kirurški zahvat ili uklanjanje zuba.

Liječenje mekih zubnih tkiva i čišćenje korijenskih kanala najčešći je zahvat u endodonciji.

Zubobolja

U svrhu učinkovite prevencije zubobolje potrebno je raditi redovite kontrole kako bi se u pravo vrijeme uklonio karijes te napravila zamijena nekvailtetnih i dotrajalih plombi. Ako se na vrijeme ne ukloni karijes, bakterije koje nastaju u ustima ući će u zubni kanal te dovesti do upale zubnog živca (pulpe) što će izazvati jaku zubobolju.

Duboki karijes ili trauma zuba dovodi do pulpitisa odnosno upale zubnog živca a rezultat je jaka bol. Granulomi se pojavljuju kod slabijih upala, dok će jače upale dovesti do razaranja kosti i gubitka zuba.

Bolest korijenskog kanala i zubne pulpe

Simptomi bolesti korijenskog kanala i zubne pulpe su pojava crvenog, zaobljenog izbočenja na jezičnoj ili obraznoj strani usne šupljine u predjelu koji odgovara položaju korijena zuba. Ova pojava upućuje na to da zubna pulpa odumire ili da je došlo do frakture zuba.

Izbočenje završava kanalom koji prolazi kroz kost, a spaja vršak korijena zuba i površinu sluznice. U nekim slučajevima kroz fistulu se može cijediti manja ili veća količina žućkastog gnoja i to najčešće bez osjećaja boli.

Ako se pojavi izbočenje potrebno je napraviti endodontsku terapiju zuba kako ne bi došlo do komplikacija.

Liječenje korijenskog kanala i zubne pulpe

Ako je pulpa u procesu odumiranja, postoje dvije terapijske mogućnosti: endodoncijsko liječenje zuba ili vađenje zuba.

U svakom slučaju bolje je pokušati endodontski izličiti zub nego ga izvaditi.

Endodoncijsko liječenje upale zuba podrazumijeva odstranjivanje zubnog živca kao i temeljito čišćenje korijenskog kanala. Nakon što se napravi dezinfekcija korijenskog kanala radi se punjenje kanala trajnim ispunama kako bi se spriječilo prodiranje bakterija u unutrašnjost korijena.

Vađenje zuba posljednja je opcija nakon što endodoncijska terapija nije donijela očekivane rezultate.